۱۳۹۱ مرداد ۲۶, پنجشنبه

فریت بار

در مورد فریت بار سعی میکنم کامل و خلاصه توضیح بدم
بسته بندی بار یکی از عوامل موثر در قیمت نهایی ارسال بار شماست به دو دلیل یک اینکه اگه محموله شما بسته بندی درستی نداشته باشه باید برای هربسته مبلغ 5000 تومان بابت گونی کردن در فرودگاه بپردازید و کلی هم وقت از دست میدید. دوم اینکه در قیمت گزاری درسته که معیار رو وزن در نظر میگیرن اما یه ضرایبی هم از حجم رو به وزن اضافه میکنند که مثلا اگر بار شما 200 کیلو وزن داره ولی کلی بسته بزرگ و سبک هستش قیمت نهایی آن از یک بار کم حجم 200 کیلویی دیگه کلی  بیشتر می شود.
برای بسته بندی اگه ساکن تهران هستید بهتره یه سر به میدان اعدام و حوالی اون بزنید اونجا جاهایی هست که کارتن های خالی و یک شکل میفروشند. یک شکل بودن و محکم بودن کارتن ها بارگیری اونها رو تو تهران و مونترال برامون خیلی آسون تر کرد و باعث شد ما مبلغ 5000 بابت هر بسته رو ندیم. کلا هرکی اونجا بار ما رو میدید یه دستی به کارتونهای مرتب و یک شکل میکشید و از ما میپرسید اینهمه کارتن یک شکل رو از کجا پیدا کردید؟
سه چهار روز قبل از پرواز به تمام شرکتهایی که توی این لینک http://ikia.airport.ir/HomePage.aspx?TabID=8723&Site=ikia.airport&Lang=fa-IR وجود دارن زنگ بزنید و از اونها قیمت بپرسید. تخمینی که شما از وزن بارهاتون اعلام میکنید خیلی توی قیمت موثره پس سعی کنید تا جایی که می تونید عدد درستی رو براورد کنید. ما بارهامون رو با یکی از همین شرکتها فرستادیم اسم مسئولش آقای جواهری بود و بهترین قیمت رو به ما داد. ما حدود 430 کیلو بار داشتیم (البته همه بار برای ما نبود و برای صرفه جویی دو خانواده با هم بارهامون رو یکی کردیم) که کیلویی 2.7 دلار و با نرخ دولتی با ما حساب کردند و با KLM بار مارو فرستادند. این شرکت یه خوبی دیگه هم داشت اونها خودشون وانت هم برای حمل بار از منزل تا فرودگاه همچنین کارگر برای بارزدن هم فرستادن 50 برای وانت 20 برای کارگر. در ضمن با پرداخت 30 تای دیگه نیازی نبود که من هم همراه بارها برم و اونها خودشون همه کارها رو میکردند و نیازی به حضور من هم نبود دست آخر حدود 50 تای دیگه هم بابت شیرینی بچه ها و انعام و... پرداخت کردیم.
اما به دلیل اینکه همیشه این احتمال هست که ارزیاب ها بسته ها (یکی یا همه) رو باز کنند من خودم رفتم تا اگه باز شد خودم دوباره بسته بندیشون کنم.
ما از شرکت خواستیم تا یکم بار مارو دیرتر بفرستند مونترال تا یکم اونجا جا بیفتیم و بعد بریم دنبال بارها که اونها با یه تاخیر 4 روزه (البته 14 و 15 خرداد هم بود) ازتهران فرستادند و 8 جون بارهامون رسیده بود مونترال.
ما توی بارنامه تلفن دوستمون را داده بودیم و اونها تماس گرفتن که بار ما رسیده البته ما خودمون از سیستم انلاین هم چک کرده بودیم و میدونستیم که رسیده. البته اینجا از ما 120 دلار هم بابت هزینه های فرودگاه مونترال گرفتند که البته ایمیل هم به KLM زدم بابت اینکه من تمام هزینه هارو پرداخت کردم ولی جواب دادن که پول زوره و باید بدی!
قسمت آخر این جریان تحویل گرفتن و حمل بارهاست از فرودگاه به خونه توی مونترال. چندتا نکته اینجا وجود داره که من قبلا در موردش توی وبلاگها نخونده بودم. روزی که به ما زنگ زدن من ازشون پرسیدم که اونجا وانت برای کرایه و حمل بار وجود داره که گفتند بله و چندتا شرکت اینجا هستند که میتونید با اونها هماهنگ کنید و بعد هم ازشون ساعت کاری اونجا رو پرسیدم که گفتند که تا ساعت 8 شب میتونم برم و بارهارو تحویل بگیرم البته توضیح داد که قبلش یه نیم ساعتی هم کارهای گمرکی طول میکشه. من هم آدرس دفتر بار klm  از گوگل پیدا کردم و دیدم با اتوبوس میشه رفت و یه جوری رفتم که 6:30 بعد از ظهر اونجا بودم اما دو نکته رو یاد گرفتم اول اینکه شرکت های وانت بار تا ساعت 5 بیشتر نیستد دوم اینکه گمرک از اونجا خیلی دوره و با ماشین حدود 15 دقیقه طول میکشه و اون ساعت باز تاکسی در حوالی دفتر وجود نداره. به هر حال من برگشتم و برای فردا برنامه ریزی کردم. من اون شب یه ون بزرگ از شرکت  http://www.uhaul.com  برای فرداش  اجاره کردم تا هم راحت تر برم فرودگاه هم  مسیر گمرک رو پول تاکسی ندم هم بار ها رو بیارم خونه. این شرکت برای 6 ساعت ماشین رو 19.5 دلار اجاره میده که البته باید به ازای هر کیلومتر هم یه مبلغی رو بپردازید 15 دلار هم بابت بیمه و البته پول بنزین رو هم باید در نظر بگیرید. من یه چرخ هم ازشون اجاره کردم که خیلی کارم رو راحت کرد و کارتونها رو روش میزاشتم و راحت تا توی خونه میبردم اجاره ماشین و کیلومترش تا فرودگاه و پول بنزین در مجموع 110 دلار برامون هزینه داشت که البته هم فال بود هم تماشا.
این نکته رو باید تاکید کنم که من توی چندتا سایت خونده بودم که اینجا گواهینامه بین المللی که اتوموبیل رانی ایران اون رو میده معتبر نیست و باید گواهینامه خودمون رو اینجا بدیم ترجمه ولی من اون ماشین رو با همون گواهینامه بین المللیم اجاره کردم و الان هم که ماشین خریدم دارم با همون رانندگی میکنم.
تو پست بعد در مورد اجاره مکان موقت می نویسم.   

۴ نظر:

سروش گفت...

سلام دوست عزیز من سروش هستم و بهمراه همسرم هفته دیگه میایم مونترال..ممنون میشم درباره کارهای روزهای اول بخصوص دریافت کارت بیمه و مدارک لازم و باز کردن حساب بانکی توضیح بدین
ممنون از وبلاگ مفیدت

هامون گفت...

سلام دوست عزیز خوش آمدی
توی فرودگاه دفتر مهاجرت کبک بهت یه کاغذ میده که آدرس دفاتر خدمات مهاجرت کانادا تو مونترال و همچنین آدرس دفتر خدمات بیمه درمانی توش هست و اونها رو خودش براتون علامت میزاره باید فردای رسیدنتون برید اونجاها اول برید سین کارت رو بگیرید و بعد هم بیمه اگه صبح زود شروع کنید تا قبل از طهر هر دو رو انجام میدید.
به امید موفقیت شما

zare گفت...

سلام دوست عزیز
برای من از ایران یه بسته بار فریت کردن با هواپیمایی ایران ایر فرستادن تا لندن و بعدش هم با ایر کانادا. سوال من اینه که کجا باید برم دنبالش؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

هامون گفت...

سلام zare
کلا هر چیزی رو که لازم دارید میتونید google کنید. من براتون اینکار رو کردم :)
http://www.aircanada.com/cargo/en/contactus/index.html

توی این لینک شهرتون رو انتخاب کنید. و پیش از رفتن حتمان زنگ بزنید.