۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

سرمایه گذاری در کانادا


به سه دلیل شما در کانادا به آشنایی با بازار های مالی نیاز دارید
یکی حساب پس انداز بدون مالیات TFSA، یکی حساب بازنشستگی بدون مالیات  RRSPو دیگری پس اندازها  و پولهای که با خودتون میاری کانادا.
اگه بخواهید فقط پول رو در حسابهای RRSP,TFSA پس انداز کنید عملا از بدون مالیات بودن این حسابها استفاده نکردید برای اینکه بانک نهایتا در سال به شما 1.5 تا 2 در صد سود میده که عملا مالیات زیادی نداره اما اگه کمی ریسک کنید و اون رو از طریق بانک در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنید و مثلا سالی 6 تا 20 درصد سود به دست بیارید اون موقع بدون مالیات بودن معنا خواهد داشت.
ما هم مثل خیلی مهاجرهای دیگه بخشی از اندوخته خودمون رو به کانادا آوردیم که نه اونقدر زیاد بود که بشه باهاش کاری راه بندازیم و نه اصولا کار و کاسبی خاصی بلد هستیم که بشه با سرمایمون کاری راه بندازیم. گزینه دیگه خرید خونه بود که باز هم با توجه به میزان پول ما و نداشتن کار و تجربه کافی و عدم تصمیم برای موندن در محله ای خاص اصلا بهش فکر نکردیم.
از چندماه قبل از اینکه به کانادا بیایم سعی کردم درمورد بازار سهام اطلاعات به دست بیارم ولی با توجه به نا آشنایی به اصلاحات و همینطور درگیریهای پیش از مهاجرت خیلی به جایی نرسیدم.
نهایتا هم 6 ماه اول رو پولمون رو در حساب پس انداز معمولی گذاشتیم که بانک سالانه بهش 1.5 درصد سود میداد یعنی هیچ.
تا اینکه یه روز بالاخره با یه مشاور سرمایه گذاری بانک ار بی سی قرار گذاشتم و اون برام 2 تا چیز رو توضیح داد.
یکی اینکه خودم سهام رو مستقیم از پنل بانک بخرم و امیدوار باشم به سود دهی سهام انتخابی خودم.  مثلا برم 10 تا سهم گوگل بگیرم و 30 تا سهام هیدروکبک و 10 تا سهم هم از شرکت راه آهن و 10 اونس شمش و ... . بانک به عنوان کارگزار برام عمل میکنه و من به صورت آنلاین از پنل سایت بانک سفارش خرید میدم و با سهام کار میکنم. کلی هم بانک اطلاعات و آنالیز در مورد هر سهمی و شرکت کانادایی و بین المللی که بخوام رو در سایتش مجانی میتونم بخونم برای تحلیل فاندامنتال یه سری ابزارم داره برای تحلیل تکنیکال. اما این کار به تجربه و مهارت و دانش زیادی نیاز داره و ریسک بالایی هم داره و سالها تمرین و مطالعه و تلاش لازم داره. البته اگه دوست داشته باشید بانک ار بی سی یه اکانت تمرینی بهتون میده که میتونید باهاش با پول مجازی ولی در بازار واقعی به صورت تمرینی به خرید و فروش سهم بپردازید. در واقع تو این حساب به شما یه پنل واقعی دارید و با همون قیمت های لحظه ای کار میکند و بعد از یک دوره میتونید ببینید که آیا اینکاره هستید یا نه به هرحال این بهترین بازی استراتژی آنلاین هست که من تابحال دیدم. برای باز کردن اکانت تمرینی به این لینک مراجعه کنید.  
گزینه دوم سرمایه گذاری در سبد سهامی هست که اون رو بانک یا یکی از صدها موسسه مالی دیگه سبد گردانی میکنن. یعنی بانک آمده یه تیم از کارشناسهای مالی رو دور هم جمع کرده و اونها میان و یه سبد از سهام مختلف سود آور درست میکنن و هر روز هم بنا به شرایط بازار اون رو تغییر میدن تا سود رو بیشتر و ضرر و کمتر کنن. که به اصطلاح به اون mutual-funds میگن میتونید اطلاعات بیشتر رو از اینجا بدست بیارید.
به طور خلاصه باید به این نکات توجه کنید که اولا هیچ موسسه مالی به شما برای سود یا حتی اصل سرمایه نمیتونه تضمین بده، یعنی اگه داد 100% کلاه برداره. و دوم اینکه معمولا بانکها و این موسسات چند نوع کلاس مختلف از mutual-funds دارن که از ریسک بسیار پایین شروع میشه تا ریسک بسیار بالا و به تبع اون سودش هم با ریسک زیاد زیاد تر میشه. برای انتخاب و بررسی  میتونید از این لینک وارد بشید.
برای نمونه هم من براتون جزییات دو مدل با سود وریسک بالا و باسود و ریسک پایین رو میزارم.

من حساب با ریسک بالا رو انتحاب کردن و در دوماه گذشته 5 در صد برام سود داشته حالا باید تا آخر پاییز صبر کنم ببینم چی میشه.

۱ نظر:

رها گفت...

این پست هم بسیار جالب بود . من مثلاً هم ایران و هم اینجا حسابداری خوندم واز هر دو جا مدرک دارم ولی اطلاعات شما از من بیشتر و مفید تر بود . خیلی ممنونم و حتماً استفاده میکنم .